onsdag 7 september 2016

Tallinjen

Nu ska ni få se vad alla korkar ni hjälpt mig att samla har använts till. Idag har tvåorna tillsammans med Ulrika använt de 100 första korkarna. Jag har märkt alla korkar med talen 0-100. På mattelektionen hällde Ulrika ut alla korkarna i en hög. Eleverna fick uppgiften att lägga alla korkarna i en tallinje. De skulle börja med 0 och stanna vid 100.
Efter det plockade en elev bort några korkar när de andra eleverna blundade. De som blundat skulle sen säga vilka siffror som hade försvunnit bort från tallinjen.





Treorna har arbetat med tallinjen upp till talet 1000. Igår på mattelektionen hade jag klistrat fast en gul tejp som symboliserade tallinjen samt lagt tre tärningar på bänken. Eleverna delades i i par. De skulle slå tärningarna och skriva av talet som tärningarna visade. Tyvärr hade vi bara vanliga tärningar så det högst talet de kunde få fram var 666. Talet de fick fram skrev de på en lapp. Lappen skulle de placera ut på rätt ställe på tallinjen.
Gruppen flyttade sedan till nästa bänk och slog tre nya tärningar. De hade nu möjlighet att flytta den lappen som redan satt på tallinjen om de tyckte den satt fel.
Så snurrade grupperna runt några varv. Eleverna tyckte det var en rolig uppgift och det blev intressanta diskussioner om hur de skulle veta vart talet 100, 500 osv var.