torsdag 8 september 2016

Minnesanteckningar föräldramöte

Följande pratade vi om på föräldramötet 7/9

  • Jag presenterade mig. 
  • Information om bloggen. Hur den funkar, vad som finns där. Jag rekommenderar att ni försöker gå in på bloggen varje fredag eftermiddag. På fredagar skriver jag veckobrev inför kommande vecka och det kan vara bra att läsa det inlägget.
  • Jag berättade om GOTD (Grej of the day), vårt sagotema, NTA-lådorna som eleverna kommer arbeta med under året, Problemlösning som de arbetar med på matematiklektionerna. Under hösten kommer jag att skicka hem en presentationspåse. Eleverna ska välja något som de vill presentera för klassen. De ska göra en tankekarta hemma som de använder när de presenterar deras sak.  
  • Läxor. Viktigt att läxorna skickas tillbaka till skolan på onsdagar. Veckansord förhöret skrivs i veckansordboken. Läsläxan läser eleverna för mig eller Birgitta Skoog på onsdag morgon. Tycker ni att läsläxan är för lång eller för kort så skriver ni en kommentar i läsläxhäftet så jag vet varifrån jag ska ge ut kommande veckas läxa. Nya läxor lämnas ut torsdagar. Veckansord orden hittar ni på bloggen om ert barn är sjuk eller ledig.
  • Screeningar - Görs vid några tillfällen/år. En screeningplan finns för hela kommunen.
  • Ämnesprov i matematik och svenska skriver år 3 under våren. Proven brukar vara mars-maj. Det är bra om ni försöker, om möjligt, att inte planera någon längre ledighet under denna period.
  • En ny läroplanstext för fritids och F-klass. Det står SKA istället för BÖR på en del saker. Vill ni ta del av denna nya text så säg till mig så ordnar jag fram den till er.
  • Incidentrapporter skriver vi om våld, kränkningar eller hot skrev på skoltid. Incidentrapporterna skickas vidare till skolhälsoteamet där kurator, rektor, skolsköterska samt personal från skolan finns med. Jag kommer även maila hem en kopia på incidentrapporten till berörda elevers vårdnadshavare.
  • Vi gick igenom trivselreglerna som finns på skolan. De sitter vid ingången till vårt klassrum om ni vill läsa dom.
  • Mobilförbud - rektorn har infört mobilförbud på skolan. 
  • Skolråd - De representanter som klasserna hade förra året fortsätter ett år till. Nästa skolråd är tisdag 13/9 kl.18-19.30. Har ni något ni vill ta upp så kan ni maila rektorn direkt stefan.lovgren@malung-salen.se
  • Utvecklingssamtal - Kommer att hållas fram till v.44. På bloggen under fliken Utvecklingssamtal ligger era barns utvecklingssamtalstider nu. Hör av er om tiden passar eller inte passar.
  • Ledighet - En möjlighet finns att ansöka om ledighet 10 dagar/läsår. Helst vill vi på skolan att ni ansöker två veckor före. En ledighetsansökan ska fyllas i även om det gäller läkarbesök. Ledighetslappar finns att skriva ut på Malung-Sälens kommunsida eller så ber ni mig om ett papper så ordnar jag det.
  • Sjukdom - Ska anmälas varje morgon. Anmäler gör ni via telefonsvarare eller ringer till fritids. Mer information om detta finns i den folder om Ungärde skola som skickades hem elevernas första skolvecka.
  • Ungärdejoggen - onsdag 14/9 springer eleverna en runda. Kom ihåg att skicka med idrottskläder denna dag.Vill ni så får ni skänka en slant, pengarna går till Barncancerfonden. Pengarna kan ni lämna till mig så ser jag till att de hamnar i insamlingslådan som finns inne på skolan. 
  • Studiedag - Läsårstider finns på bloggen. 10 oktober (måndag älgjaktsveckan) är det studiedag. 
  • Fotografering kommer vara 17-18 oktober. Exakt dag meddelar jag er när det är bestämt.
  • Bad - I november kommer vi åka och bada tillsammans med F och år 1. Mer info om det kommer närmare.
  • Multirinken - rektorn arbetar för att få till rinken. Dock verkar det inte vara klart med grävfirma än. En del rykten går om att en grävfirma tagit på sig grävningen. Rektorn undersöker om detta stämmer.
  • Klassföräldrar - Inga klassföräldrar valdes på mötet.
  • Inga övriga frågor
Tror jag fick med allt som sas på mötet. Har ni några frågor så får ni höra av er. 

Tack till alla er som kom :) 

/Johanna